Kunskapskrav 4-6

 
Hur du formger och framställer slöjdföremål i olika material utifrån instruktioner.
 
 
                Nivå 1
Du kan på ett enkelt och delvis genomarbetat sätt formge och framställa slöjdföremål i olika material utifrån instruktioner.
                 Nivå 2
Du kan på ett utvecklat och relativt väl genomarbetat sätt formge och framställa slöjdföremål i olika material utifrån instruktioner.
               Nivå 3
Du kan på ett välutvecklat och väl genomarbetat sätt formge och framställa slöjdföremål i olika material utifrån instruktioner.
Hur du använder handverktyg, redskap och maskiner.
 
 
I slöjdarbetet med några hantverkstekniker kan du använda handverktyg, redskap och maskiner på ett säkert och i huvudsak fungerande sätt.
I slöjdarbetet med några hantverkstekniker kan du använda handverktyg, redskap och maskiner på ett säkert och i huvudsak ändamålsenligt sätt.
I slöjdarbetet med några hantverkstekniker kan du använda handverktyg, redskap och maskiner på ett säkert och ändamålsenligt sätt.
Hur du motiverar dina val utifrån syftet med slöjdarbetet utifrån kvalitets och miljöapekter.
 
 
Utifrån syftet med slöjdarbetet och någon miljöaspekt väljer du tillvägagångssätt och ger enkla motiveringar till dina val.
Utifrån syftet med slöjdarbetet och någon miljöaspekt väljer du tillvägagångssätt och ger utvecklade motiveringar till dina val.
Utifrån syftet med slöjdarbetet och någon miljöaspekt väljer du tillvägagångssätt och ger välutvecklade motiveringar till dina val.
Hur du utvecklar din idéer.
 
 
Du kan i slöjdarbetet bidra till att utveckla idéer med hjälp av erbjudet inspirationsmaterial.
Du kan i slöjdarbetet utveckla idéer med hjälp av erbjudet inspirationsmaterial.
Du kan i slöjdarbetet utveckla idéer med hjälp av erbjudet inspirationsmaterial. och sådant som du själv har sökt upp.
Hur du formulerar och väljer handlingsalternativ som leder framåt.
 
 
Under arbetsprocessen bidrar du till att formulera och välja handlingsalternativ som leder framåt.
Under arbetsprocessen formulerar och väljer du handlingsalternativ som efter någon bearbetning leder framåt.
Under arbetsprocessen formulerar och väljer du handlingsalternativ som leder framåt.
Hur du bedömer din arbetsinsats och hur den har påverkat slöjdföremålets kvalitet.
 
 
Du kan ge enkla omdömen om din arbetsinsats och hur den har påverkat slöjdföremålets kvalitet.
Du kan ge utvecklade omdömen om din arbetsinsats och hur den har påverkat slöjdföremålets kvalitet.
Du kan ge välutvecklade omdömen om din arbetsinsats och hur den har påverkat slöjdföremålets kvalitet.
Hur du tolkar slöjdföremåls uttryck.
 
 
Du tolkar slöjdföremåls uttryck och för då enkla resonemang om symboler, färg, form och material.
Du tolkar slöjdföremåls uttryck och för då utvecklade resonemang om symboler, färg, form och material.
Du tolkar slöjdföremåls uttryck och för då välutvecklade resonemang om symboler, färg, form och material.
 
 

Bedömning för år 7

 Det här är en tolkning av kunskapskraven kopplade till uppgiften att sy en väska. Titta gärna på kunskapkraven ocskå!    
 
                             E                                                  C                                                   A                                              

Processen av väskan är enkel och innehåller få moment t ex en sportpåse utan några detaljer. 

Tyg, idé och sömnad påverkar väskan till viss del. 

Instruktioner från läraren styr ditt arbete steg för steg.

 

 

Processen av väskan innehåller flera moment  som detaljer eller dekor t ex en sportväska med ficka. 

 Tygval, idé och sömnad påverkar väskan tydligt.

Du försöker själv eller med hjälp kan du påverka arbetets utförande.  

Processen av väskan innehåller flera moment och delar t ex en sportväska med ficka, tryck, öljetter. 

Tygval, dé och sömnad är genomtänkt och påverkar mycket tydligt väskan.  

Du prövar och har egna förslag som du utför själv eller i dialog med läraren.

Du behöver handledning att använda symaskinen.

Du kan självständigt använda symaskinen.

Du kan med precision använda symaskinen.

“Jag väljer att sy en väska  för att jag behövde en och för att uppgiften är att vi ska sy en väska.”

 

“Jag väljer blått tyg för att jag hade en blå väska tidigare som har gått sönder. Nu får jag möjligheten att göra en likadan. Jag väljer att dekorera väskan med gröna bokstäver”

“Jag väljer blått tyg eftersom jag har tänkt att min väska ska matcha min jacka och ersätta min väska som har gått sönder. Jag gör väskan större än mönstret och jag har läggert till en ficka.”

Du gör exakt något som läraren visar eller som en kompis gör.  

                                                                                                                       

Du fortsätter att utveckla inspirationsmaterialt vidare. 
 
 
 
 
Du forsätter att utveckla inspirationsmaterialet vidare genom att söka upp kompletterande inspirationsmaterial. 
 

Du bestämmer inte noggrant i förväg hur ditt arbete ska bli utan det blir som det blir.

Du vet hur det ska se ut och försöker efterstäva att nå det - om du inte är nöjd så gör du om.

Du vet hur det ska se ut och eftersträvar det genom att systematisk pröva, göra om och jämföra om du inte blir nöjd.

Efter handledning från läraren konstaterar du “Då ska jag alltså göra så här...!”

Du föreslår ett sätt eller en åtgärd som du diskuterar med läraren.

Du förseslår en lämpligt sätt eller åtgärd för läraren som har förutsättningar att fungera.

Exempel på omdöme

“Jag har lärt mig att sy en väska. Jag kan bli bättre på att följa beskrivningen. Jag blev nöjd med allt. Jag fick sprätta någon gång. Har inte gjort om något.”

Exempel på omdöme

“Jag har lärt mig att sy knapphål och dragkedja. Jag kan bli bättre på att pröva mig fram själv innan jag frågar läraren. Bokstäverna blev jag mest nöjd med eftersom de var svåra att klippa ut. Jag stötte på problem när jag skulle lära mig att sy knapphål men efter att jag hade tränat några gånger så gick det bättre. Jag gjorde om formen på väskan genom att förlänga den så att den blev längre än originalmönstret."  

Exempel på omdöme

“Jag har lärt mig att följa en arbetsbeskrivning och att förändra ett mönster. Jag kan bli bättre på att ta det lugnt och inte har så bråttom. Väskans färger blev jag mest nöjd med eftersom de matchar min jacka. Jag tyckte att det var svårt att få stygnen på bokstäverna lika långa som jag broderade. Med facit i hand så borde jag ha tränat på en provlapp först för att blir mera säker. Jag har lagt till två fickor som inte fanns på originalmönstret.”

Exempel på tolkning av slöjdföremål.

“Väskan är sydd i mörkblått jeanstyg. Den ser ut som en väska man kan köpa i en modebutik idag. Jag tror att man hade sådana väskor när min mamma var liten.”

 

 

 

 

Exempel på tolkning av slöjdföremål.

“Min jeansväska påminner om en väska jag har sett i en ny modebutik på nätet men jag hittade på dekorens form själv. Många bär den är typen av tygväskor i alla åldrar med olika mönster. Under 70-talet var det vanligt med jeansväskor.”

 

 

 

Exempel på tolkning av slöjdföremål.

“Min väska är en klassisk modell i jeanstyg som man kan hitta i en vanlig modebutik. Jag fick idéen när jag såg en bild på nätet. Det är vanligt med tygväskor idag med olika dekor och man kan hitta dem i många olika modebutiker. Min väska påminner om väskor som var inne under 70-talet eftersom den är gjord av jeanstyg. Idag återbrukar många jeans och syr egna väskor - det brukar kallas för DIY vilket betyder do it yourself.”

 

Bedömning år 9

Det här är en tolkning av kunskapskraven kopplade till uppgiften att sy ett klädesplagg. Titta gärna på kunskapkraven också!              
                         E                                              C                                                 A

Processen av klädesplagget är enkel och innehåller få moment t ex en luvtröja utan dragkedja. 

Tygval, idé och sömnad påverkar plagget till viss del. 

Instruktioner från läraren styr ditt arbete steg för steg.

Processen av klädesplagget innehåller flera moment  som detaljer eller dekor t ex en luvtröja med dragkedja och tryck. 

Tygval, idé och sömnad påverkar plagget tydligt.

Du försöker själv eller med hjälp kan du påverka arbetets utförande.  

Processen av klädesplagget innehåller flera moment och delar t ex luvtröja med dragkedja, fickor, snören, muddar och tryck. 

Tygval, idé och sömnad är genomtänkt och påverkar mycket tydligt plagget. 

Du prövar och har egna förslag som du utför själv eller i dialog med läraren.

Du behöver handledning att använda symaskinen.

Du kan självständigt använda symaskinen.

Du kan med precision använda symaskinen.

“Jag väljer att sy en luvtröja  för att det är snyggt och för att uppgiften är att vi ska sy ett plagg.”

“Jag väljer blått tyg för att jag hade en luvtröja tidigare som har gått sönder. Nu får jag möjligheten att göra en likadan. Jag ska rita om fickan.”

“Jag väljer blått tyg eftersom jag har tänkt att min luvtröja ska matcha min jacka och ersätta min gamla tröja som har gått sönder. Jag väljer att göra dekoren i en ljusare färg (ljusgrönt) för att den ska synas bra. Jag ska rita om fickan så att den blir större.”

Du gör exakt något som läraren visar eller som en kompis gör.   

Du fortsätter att utveckla inspirationsmaterialt vidare. 

Du forsätter att utveckla inspirationsmaterialet vidare genom att söka upp kompletterande inspirationsmaterial. 

Du bestämmer inte noggrant i förväg hur ditt arbete ska bli utan det blir som det blir.

Du vet hur det ska se ut och försöker efterstäva att nå det - om du inte är nöjd så gör du om.

Du vet hur det ska se ut och eftersträvar det genom att systematisk pröva, göra om och jämföra om du inte blir nöjd.

Efter handledning från läraren konstaterar du “Då ska jag alltså göra så här...!”

Du föreslår ett sätt eller en åtgärd som du diskuterar med läraren.

Du förseslår en lämpligt sätt eller åtgärd för läraren som har förutsättningar att fungera.

“Jag har lärt mig att sy en tröja. Jag kan bli bättre på att följa en beskrivning. Mest nöjd blev jag med mina bokstäver. Det blev fel när jag sydde fast ärmen och jag fick sprätta några gånger. Jag har inte gjort om något. “

“Jag har lärt mig att sy en luvtröja med dragkejda. Jag kan bli bättre på att vara mera noggrann från början när jag ska sy t ex i en dragkedja. Jag är mest nöjd med fickan som jag ritade om så att den blev större. Jag stötter på problem när jag slarvade med sömnaden av dragkedjan men jag sprättade bort den och började om från början och då gick det bättre. Jag gjorde enligt min skiss som jag ritade från början.”

“Jag har lärt mig att designa en luvtröja med detaljer som drakedja, ficka och dekor. Jag kan bli bättre på att pröva t ex sömmar och dekor på en provlapp först för att se om hur funkar innan jag syr direkt på plagget. Jag blev mest nöjd med fickans form som jag ritade om själv så att den blev större än vad mönstret visade. Jag stötte på problem när jag sydde fast min dragkedja. Fickans sömmar hamnade på olika nivåer så jag sprättade bort dragkedjan på ena sidan och nålade om så att det såg lika ut på båda sidorna. Jag har följt skissen som jag ritade från början."

“Luvtröjan ser ut som en tröja man kan köpa i ett sportbutik. Många i min ålder bär sådana.”

“Min luvtröja påminner om en tröja jag har sett i en ny modebutik men jag hittade på dekorens form själv. Många bär den här typen av tröja idag både till vardags och när de sportar. Luvtröjan har funnits länge och kommer från USA ”

“ Den är en klassisk luvtöja som man kan hitta i en vanlig sportaffär. Det är vanligt med luvtröjor idag för alla åldrar och man kan hitta dem i många olika modebutiker/sportbutiker. Luvtröjan blev inne i USA  under 70-talet och den har sedan utvecklats med olika detaljer och tryck sedan dess. Mitt tryck består av bokstäver och är inspirerat av graffitii. Graffitin uppstod i USA under 70-talet.