Bedömning för år 7

 Det här är en tolkning av kunskapskraven kopplade till uppgiften att sy en väska. Titta gärna på kunskapkraven ocskå!    
 
                             E                                                  C                                                   A                                              

Processen av väskan är enkel och innehåller få moment t ex en sportpåse utan några detaljer. 

Tyg, idé och sömnad påverkar väskan till viss del. 

Instruktioner från läraren styr ditt arbete steg för steg.

 

 

Processen av väskan innehåller flera moment  som detaljer eller dekor t ex en sportväska med ficka. 

 Tygval, idé och sömnad påverkar väskan tydligt.

Du försöker själv eller med hjälp kan du påverka arbetets utförande.  

Processen av väskan innehåller flera moment och delar t ex en sportväska med ficka, tryck, öljetter. 

Tygval, dé och sömnad är genomtänkt och påverkar mycket tydligt väskan.  

Du prövar och har egna förslag som du utför själv eller i dialog med läraren.

Du behöver handledning att använda symaskinen.

Du kan självständigt använda symaskinen.

Du kan med precision använda symaskinen.

“Jag väljer att sy en väska  för att jag behövde en och för att uppgiften är att vi ska sy en väska.”

 

“Jag väljer blått tyg för att jag hade en blå väska tidigare som har gått sönder. Nu får jag möjligheten att göra en likadan. Jag väljer att dekorera väskan med gröna bokstäver”

“Jag väljer blått tyg eftersom jag har tänkt att min väska ska matcha min jacka och ersätta min väska som har gått sönder. Jag gör väskan större än mönstret och jag har läggert till en ficka.”

Du gör exakt något som läraren visar eller som en kompis gör.  

                                                                                                                       

Du fortsätter att utveckla inspirationsmaterialt vidare. 
 
 
 
 
Du forsätter att utveckla inspirationsmaterialet vidare genom att söka upp kompletterande inspirationsmaterial. 
 

Du bestämmer inte noggrant i förväg hur ditt arbete ska bli utan det blir som det blir.

Du vet hur det ska se ut och försöker efterstäva att nå det - om du inte är nöjd så gör du om.

Du vet hur det ska se ut och eftersträvar det genom att systematisk pröva, göra om och jämföra om du inte blir nöjd.

Efter handledning från läraren konstaterar du “Då ska jag alltså göra så här...!”

Du föreslår ett sätt eller en åtgärd som du diskuterar med läraren.

Du förseslår en lämpligt sätt eller åtgärd för läraren som har förutsättningar att fungera.

Exempel på omdöme

“Jag har lärt mig att sy en väska. Jag kan bli bättre på att följa beskrivningen. Jag blev nöjd med allt. Jag fick sprätta någon gång. Har inte gjort om något.”

Exempel på omdöme

“Jag har lärt mig att sy knapphål och dragkedja. Jag kan bli bättre på att pröva mig fram själv innan jag frågar läraren. Bokstäverna blev jag mest nöjd med eftersom de var svåra att klippa ut. Jag stötte på problem när jag skulle lära mig att sy knapphål men efter att jag hade tränat några gånger så gick det bättre. Jag gjorde om formen på väskan genom att förlänga den så att den blev längre än originalmönstret."  

Exempel på omdöme

“Jag har lärt mig att följa en arbetsbeskrivning och att förändra ett mönster. Jag kan bli bättre på att ta det lugnt och inte har så bråttom. Väskans färger blev jag mest nöjd med eftersom de matchar min jacka. Jag tyckte att det var svårt att få stygnen på bokstäverna lika långa som jag broderade. Med facit i hand så borde jag ha tränat på en provlapp först för att blir mera säker. Jag har lagt till två fickor som inte fanns på originalmönstret.”

Exempel på tolkning av slöjdföremål.

“Väskan är sydd i mörkblått jeanstyg. Den ser ut som en väska man kan köpa i en modebutik idag. Jag tror att man hade sådana väskor när min mamma var liten.”

 

 

 

 

Exempel på tolkning av slöjdföremål.

“Min jeansväska påminner om en väska jag har sett i en ny modebutik på nätet men jag hittade på dekorens form själv. Många bär den är typen av tygväskor i alla åldrar med olika mönster. Under 70-talet var det vanligt med jeansväskor.”

 

 

 

Exempel på tolkning av slöjdföremål.

“Min väska är en klassisk modell i jeanstyg som man kan hitta i en vanlig modebutik. Jag fick idéen när jag såg en bild på nätet. Det är vanligt med tygväskor idag med olika dekor och man kan hitta dem i många olika modebutiker. Min väska påminner om väskor som var inne under 70-talet eftersom den är gjord av jeanstyg. Idag återbrukar många jeans och syr egna väskor - det brukar kallas för DIY vilket betyder do it yourself.”