Bedömning stickning/virkning år 8

Det här är en tolkning av kunskapskraven kopplade till uppgiften stickning/virkning. Titta gärna på kunskapkraven också!
                        E                                                       C                                                    A
 

Ditt arbete består av få momnent och detaljer förutom uppläggning och avmaskning t ex räta och fasta maskor.  

Garnval, idé och modell påverkar arbetet till viss del. 

 

Instruktioner från läraren styr ditt arbete steg för steg.

Ditt arbete består av flera moment förutom uppläggning och avmaskning t ex olika färger, ökning, minskning, aviga maskor/stolpar, flera delar, dekor.

Garnval, idé och form påverkar arbetet tydligt.

Du försöker själv eller med hjälp kan du påverka arbetets utförande.  

Ditt arbete består av flera moment förutom uppläggning och avmaskning t ex olika färger, ökning, minskning, aviga maskor/stolpar, flera delar, dekor, mönster. 

Garnval, idé och form är genomtänkt och påverkar mycket tydligt arbetet. 

Du prövar och har egna förslag som du utför själv eller i dialog med läraren.

Du behöver handledning att använda stickor eller virknål för att utföra tekniken.

Du kan självständigt använda stickor och virknål eller andra verktyg för att utföra tekniken.

Du kan med precision använda stickor och virknål eller andra verktyg för att utföra tekniken.

“Jag valde garnet för att det var snyggt och för att läraren sa att vi skulle sticka/virka”.

“Jag valde grönt garn för att jag hade en grön mössa tidigare som har gått sönder. Nu får jag möjligheten att göra en likadan”.

Jag valde ljusgrönt garn eftersom har tänkt att min mössa ska matcha min jacka. Jag valde en ljus nyans eftersom det är lättare att se maskorna tydligt när jag stickar ett mönster”.

Du gör exakt något som läraren visar eller som en kompis gör. 
 
 
Du fortsätter att utveckla inspirationsmaterialt vidare.
 
 
Du forsätter att utveckla inspirationsmaterialet vidare genom att söka upp kompletterande inspirationsmaterial. 

Du forsätter att utveckla inspirationsmaterialet vidare genom att söka upp kompletterande inspirationsmaterial. Du bestämmer inte noggrant i förväg hur ditt arbete ska bli utan det blir som det blir.

Du vet hur det ska se ut och försöker efterstäva att nå det - om du inte är nöjd så gör du om.

Du vet hur det ska se ut och eftersträvar det genom att systematisk pröva, göra om och jämföra om du inte blir nöjd.

Efter handledning från läraren konstaterar du “Då ska jag alltså göra så här...!”

Du föreslår ett sätt eller en åtgärd som du diskuterar med läraren.

Du förseslår en lämpligt sätt eller åtgärd för läraren som har förutsättningar att fungera.

Exempel på omdöme

Jag har lärt mig att sticka. Jag kan bli bättre på att försöka själv. Jag blev nöjd med hela mitt arbete. Jag tappade ibland garnet från stickan och då hjälpte läraren mig. Jag har inte gjort om något."

Exempel på omdöme

“Jag har lärt mig att sticka räta och aviga maskor och att maska av. Jag kan bli bättre på att ta upp maskor som jag tappar. Jag blev mest nöjd med jag mosstickningen. Jag stötte först på problem när jag skulle lära mig mosstickning. Ibland tog jag fel på räta och aviga maskor. Jag fick hjälp av läraren att ta upp när det blev fel. Jag har inte gjort om något och jag har följt min skiss som jag gjorde från början."

Exempel på omdöme

“Jag har lärt mig att sticka flätor och maska av. Jag kan bli bättre på att dra åt maskorna i början av varje fläta för att undvika hål. Jag blev mest nöjd med framsidan som är stickad med 5 flätor. Jag har aldrig stickat flätor förr och känner mig jätte nöjd. Det blev problem i början när jag skulle lägga upp maskorna på hjälpstickan men efter ett tag gick det bättre när jag förstod hur jag skulle göra. Jag har gjort om genom att ta bort en fläta eftersom jag insåg att flätorna skulle hämna för tätt annars."

Exempel på analys

“Den ser ut som en kudde man kan köpa i ett inredningsbutik.”

Exempel på analys

“Jag har blivit inspirerad av en kudde jag såg i en inredningstidning. Kuddens mönster som är mosstickning påminner om mönstret på min halsduk som är köpt på Cubus.”

Exempel på analys

“Kudden jag har stickat har fem flätor. Kuddar och plädar med liknande mönster finns att köpa i olika inredningsbutiker. Strukturen påminner om kabelstickade tröjor som är inne och finns att köpa i många klädaffärer.”